vrijdag 20 december 2013

De Stroke-unit

18 november 2013

Sinds vandaag een nieuw woord in mijn vocabulaire het woord stroke-unit. Het is een deel van de intensive care op de neurologie afdeling. Aangezien mijn spraak nu alleen uit nee en ja bestaat is het een verbetering waar je wat mee kan?! Nog steeds denk ik zelf dat het allemaal mee valt. Ik probeer dingen op te schrijven die moeders in een tas kan gooien, het zit er niet uit dat ik naar mijn eigen bed mag. Kan alle woorden alleen komt het echt me strot niet uit en het schrijven lijkt soms bij vlagen ook net een doolhof, dat frustreert waarbij ik een enorme woede voel opkomen.
Mijn moeder gaat even naar huis, nog meer mensen bellen, eten en bij mij een tas inpakken.
Na het gehijg van broeder, de vloeistof voor de MRI-scan  en de overdosis bloedverdunners voelt me als een vuurbal. Mijn hersens lijken vooral links last te hebben van een interne brand, het doet geen pijn maar het is wel onprettig.
Links zit mijn infuus en mijn katheter. Op mijn borst zitten 3 plakkers en die jeuken nu al, rechts zitten de draden van mijn plakkers vast aan een apparaat dat verschrikkelijk piept. Om het plaatje compleet te maken heb ik fantastisch witte steunkousen aan.
Inmiddels is een voedselconsulent naast mijn bed gaan zitten: Hoe gaat het? Heeft u een dieet? Hoeveel weegt u? Eet u goed? Heeft u allergie? Ik dacht ga bij mijn bed vandaan, hier heb ik zo’n geen zin in! Ze blijft herhalen, net of de repeat knop van mijn ipod blijft hangen.
Om van het gezeur af te zijn, probeer ik te antwoorden alleen dat gaat natuurlijk niet, ik wil wat woorden opschrijven maar dat vind ze niet goed, gewoon praten mevrouw is het moto!
Momenteel heeft mijn hoofd het kookpunt bereikt en heeft dit in petto om naar je kop te gooien; ik kan niet praten daarvoor lig ik hier spleetoog (niet persoonlijk en racistisch bedoelt). Ik heb geen dieet, zie ik er uit als Sonja Bakker? Laat dan de plastische chirurg ook maar langs komen! Hoeveel ik weeg geen idee ik denk 2x de helft! Ik eet prima mijn lintworm klaagt niet. Het belangrijkste is dat ik een allergie heb voor azo-kleurstoffen heb. Helaas keep dreaming er komen net een paar woorden uit maar dat begrijpt ze niets van. Conclusie krijg 2 boterhammen en kaas eet smakelijk.
Dan kom de verpleegster al weer, elke 15 minuten een controle; hartslag, bloeddruk en kracht oefeningen vooral de laatste vind de verpleging na 4x niet leuk meer.
Fijn bezoek is gearriveerd ben blij dat ze papier en pen hebben mee gebracht. Max. 2 bezoekers maar das ook het matje hoor, na 1,5 uur ben ik kapot. Iedereen is bijna ingelicht dus ben blij dat hier geen mobiel mag houdt het rustig.
Ben blij dat ik kan gaan slapen, ook al ga ik nog steeds gewoon naar huis!

Geen opmerkingen: